Tilbake
Årets event

Community 2020

Just Cruzin' Production as

Prosjektperiode

Prosjekt start: 14 sep 20
Prosjekt slutt: 28 sep 20

Deles med

Atea

Kontaktinformasjon

Tine Jensen

98299924 / tine.jensen@jcpnordic.com

Beskriv sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

For 16. gang skulle Community arrangeres av Atea i samarbeid med JCP.
Community består til vanlig av en rekke fysiske konferanser som gjennomføres over hele landet, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, og er et av Norges største IT-begivenheter. Community tilbyr et skreddersydd program med en unik mulighet til å møte verdens ledende produsenter og teknologitilbydere. På Community får deltakerne presentert morgendagens teknologi og partnernes syn på dette. Det blir utført plenumssesjoner med keynote-speakers, parallelle sesjoner og teknisk LAB. 

Da programmet nesten var ferdigstilt for fysisk Community, ble verden rammet av en pandemi. Vi var alle enige om å være løsningsorienterte i stedet for å kansellere. Vi ble derfor enige om at 2020 var året vi skulle prøve noe helt nytt. Vi landet på å gjennomføre Community i alle 7 byer, men denne gangen ombord i en bærekraftig hybridelektrisk-båt. Båten seilte fra Tromsø til Kristiansand på 7 uker. 
 
Det var plass til et utvalg fysiske gjester ombord i hver by (i henhold til lokale smittevernregler), mens de resterende deltakerne hadde tilgang til hele programmet via en digital plattform. Hovedprogrammet var live fra båten, mens de parallelle sesjonene ble streamet fra JCP studio i Oslo på plattformen. 
 
Programmet varierte fra by til by med lokale tilpasninger. Det var 4 lokale paneldeltakere per by, interessante intervjuer med lokale bærekraftspesialister, kundecaser og keynote-foredrag, samt 28 parallelle spor i hver by som ble streamet fra vårt studio i Oslo. Vi hadde også en kåring av «Årets Digitaliseringsleder» i siste by. Her var det mye aktivitet på sosiale medier i forkant. 
 
På den digitale plattformen var det lagt opp til virtuelle partnerstander som deltakerne kunne gå innom i pausene, som en digital messevandring. Der fikk de møte partnerne som stod klare for å snakke med dem om løsninger. Partnerne kunne også legge ut ønsket innhold på sin digitale stand som deltakerne kunne se gjennom. 
 
Dagen ble ledet av én fast programleder, samt at en lokal Atea-ansatt var medprogramleder. Det var lokale DJ’er som spilte i pausene og vi inviterte en lokal kokk ombord som lagde bærekraftig lunsj. Deltakerne fikk i forkant av dagen tilsendt handlelisten og oppskriften, slik at de kunne være med å lage maten hjemmefra sammen med kokken. Dette ble stor en suksess og flere av deltakerne delte lunsjen sin via sosiale medier. 

Beskriv hoved- og delmålsetting for sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

Målet med prosjektet var å gjøre noe vi aldri hadde gjort før og tilby Community til folk der de var, selv om de ikke kunne delta fysisk. Vi ønsket at Community skulle være den samme viktige møteplassen.

Atea tar bærekraft på alvor. Bærekraft er et av fokusområdene til Atea, og gjennomsyrer alt Atea gjør, og bærekraft var naturligvis en del av både agenda og gjennomføring av Community. Derfor var det viktig at det var fokus på bærekraft gjennom hele prosjektet. 

 

Beskriv resultat og effekt, kvalitativt og kvantitativt

Bærekraft
Lokasjon ble båten Bard fra Brim Explorer, en hybridelektrisk båt som er bygget av resirkulert og resirkulerbar aluminium med norskprodusert interiør. 
Program med fokus på bærekraft, grønne ringvirkninger i samfunn og næringsliv og bærekraftig lunsj med fokus på vegetar og kortreist mat.
Atea sponset ny lader ved havna i Stavanger så båten kunne lade og bruke mest mulig elektrisitet.
I tillegg til bærekraftig «lokasjon» støttet arrangementet bidragsytere lokalt, som beskrevet tidligere. Alle leverandører av mat ble bedt om å endre fra plastemballasje for å kunne levere til arrangementet. For flere leverandører bidro dette til en omstilling som har ført til en varig endring på emballasje. 

Andre resultater
Antall views: 15 343 
Antall streams på Community-innhold på SoMe: 11 463 (ikke-deltakende gjester) 
Det var stort engasjement på sosiale medier i form av deling av bilder og livestream.
Det var høyere presseomtale enn tidligere år. Community fikk omtale i Dagens Perspektiv, Nærradio, Næringsforeningen Haugelandet, Rana.no, TV Vest Rogaland (innslag) og kronikk i Adressa. 
Vi lykkes i å se muligheter i en utfordrende tid. Dette var en revolusjonerende måte å gjøre et IT-roadshow på hvor man også i større grad enn tidligere klarte å ha et gjennomgående bærekraftig fokus. 
Det at antall kunder var rundt det samme i 2020 som i tidligere år er vi også veldig stolte av. 
Atea er svært fornøyde og sa at den interne stoltheten gikk veldig opp underveis i Community. 

Begrunn valg av sponsor, sponsorobjekt, event og/eller prosjekt/kandidat

I et år der det meste ble avlyst som en konsekvens av COVID-19, er Atea Community et bevis på at selv den verste pandemien ikke trenger å sette en stopper for å nå ut til folk med sitt budskap. Community viser evnen og viljen til omstilling på sitt beste ved at de på kort tid klarte å omstille seg fra å være et stort fysisk arrangement til å være et digitalt/hybrid event som tilbyr deltakerne det samme. 

Annen relevant informasjon

CEO, Michael Jacobs Da Covid-19 traff stod vi foran et valg å kansellere eller finne på noe nytt. Vi mente det var viktig å fortsette å dele og inspirere og valgte å sette opp en hybrid løsning, der vi samlet noen deltagere fysisk om bord i en el-båt og resten fulgte sendingene digitalt. Vi ønsket å være lokalt i byen der våre kunder bor og flyttet båten rundt til de ulike byene. Responsen var enorm og gleder oss å trekke læring fra dette til Community 2021.Vi jobbet nært med vårt eventbyrå JCP som ikke bare bidro med kreativ planlegging i forkant, men og eksemplarisk gjennomføring på tvers av alle byer. Markedssjef, Marie Jerpseth Vi fikk det til!Sammen med JCP valgte vi kontinuitet da så mye annet stoppet opp.Community 2020 viser styrken og kraften som ligger i et tett og godt samarbeid.Med felles kreativitet, tilpasningsdyktighet og en imponerende innsats ble Community gjennomført.Effekten utover å levere et svært godt arrangement, er alt vi har prestert, delt, erfart og lært.Community er kultur. Brand experience manager, Vibeke Hyttan Tusen takk for et fantastisk samarbeid med tidenes Community i 2020! Vi er veldig stolte av hvordan Atea sammen med JCP i annerledesåret 2020, med fokus på smittevern, har omstilt og samtidig videreutviklet Norges største tech-event til et nytt, spennende og bærekraftig format, med sendinger fra el-båten fra Brim, slik at Community fortsatt kan være den store arenaen og møteplassen for våre kunder, partnere og alle som elsker teknologi.

Relevante nettsider

Tilbake