sponsor og event foreningnen logo
Tilbake
Årets B2C event

Netflix Ragnarok S02 - Lanseringskampanje

Gyro AS

Prosjektperiode

Prosjekt start: 06 mai 21
Prosjekt slutt: 26 mai 21

Kontaktinformasjon

Hilde Reljin

906 82 062 / hilde.reljin@gyro.no

Beskriv hoved- og delmålsetting for sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

Målet for aktiviteten var å engasjere fans fra hele verden under en pandemi, samt synliggjøre serien lokalt i Norge. 

Begrunn valg av sponsor, sponsorobjekt, event og/eller prosjekt/kandidat

Ettersom pandemien satte strenge restriksjoner rundt fysiske eventer var det en perfekt mulighet å tenke ute av boksen - og dermed kom ideen om Oslo som amfi for en slags "Silent Disco/Concert" fra fjorden. Opplevelsen var skreddersydd for skjerm og streaming, slik at den internasjonale målgruppen kunne delta, men var også synlig i bybildet og vekket oppmerksomheten til de forbipasserende. 

For valg av kampanjestrategi gikk vi for en organisk løsning. Ettersom både @RagnarokNetflix, @NetflixNordic og de involverte aktørene allerede har en stor følgerbase var valget enkelt. Oppdragsgiver ønsket også at vi fokuserte på fans slik at vi sørget engasjement i ukene før premieren. I tillegg til den digitale kampanjen lanserte vi en fysisk utstilling på aker Brygge som inviterte til den digitale kampanjen og selve hovedstuntet med fokus på # og deling.

Beskriv resultat og effekt, kvalitativt og kvantitativt

Feed poster
@NetflixNordic:
13/05 1,707 avspillinger, 21 kommentarer
20/05 1,277 avspillinger, 13 kommentarer
26/05 15,3k avspillinger, 50 kommentarer

@RagnarokNetflix
06/05 26.8k avspillinger, 431 kommentarer
13/05 44,5k avspillinger, 112 kommentarer
13/05 31,5k avspillinger, 82 kommentarer
20/05 53,6k avspillinger, 58 kommentarer
20/05 49,5k avspillinger, 100 kommentarer
26/05 66,4k avspillinger, 296 kommentarer

Stories
@RagnarokNetflix
06/05 26.7k visninger,  430 reaksjoner
13/05 42.6k visninger, 109 reaksjoner
13/05 29.8k visninger, 81 reaksjoner
20/05 48.4k visninger, 57 reaksjoner
20/05 44.4k visninger, 94 reaksjoner
26/05 61,2k visninger, 295 reaksjoner

Total reach gjennom hele kampanjen - Instagram: 4M

YouTube:
Per 07/04 34,150 avspillinger, 131 kommentarer

Kveldsnytt NRK
Live seere: 360.000
NRK TV: 19.000

Fysiske observerere/forbipasserende: 
Aker Brygge: 3000
Tjuvholmen: 2000
Bjørvika: 2000
Havnepromenaden: 5000
Akershusstranda: 2000
Bytopper: 40000
Totalt: 54000

Beskriv sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

Tidlig 2021 tok Netflix Nordic kontakt med oss for å øke interesse, synlighet og engasjement rundt sesong 2 av den norske Netflix serien, Ragnarok. Under denne perioden var det noen av de strengeste restriksjonene vi har opplevd under pandemien, samt den største fangruppen var i utlandet. Netflix ønsket seg noe spektakulært som var synlig i det fysiske rom, samt et digitalt løp som skulle engasjere fans i hele verden. 

Løsningen ble tredelt; en mystisk SOME kampanje som involverte aktørene, en fysisk kunstinstallasjon, og et spektakulært lysshow og DJ-set fra hovedøya som ble streamet live til fans over hele verden. 

En knapp måned før premieredagen startet SOME kampanjen på @RagnarokNetflix egen Instagramprofil med hint om fire elementer - vann, jord, luft og ild - som sammen skulle danne Tors hammer - Mjölnir, som var en sentral del av plottet for sesong 2. Hver "Tors-dag" ble hvert element tildelt en karakter fra serien, og skuespilleren selv mottok en boks med elementet og delte en story av at de åpnet boksen på sin private Instagram konto, og tagget @NetflixNordic og @NetflixRagnarok. Første post i kampanjen ble publisert 06.05.21 med teksten: "the first element needed to forge Mjölnir is earth. Something is coming to Oslo, Norway. Can you guess what it could be?" - posten skapte diskusjoner og engasjement i kommentarfeltene. De neste postene avdekket mysterie litt etter litt, som til slutt avslørte lanseringsstuntet med teksten: "Tonight the elements come together to ignite the magic ⚡ Look to the sky at 11pm. IRL: Oslo, Norway Live stream: link in bio".

Som en del av aktiveringen ønsket kunden en fysisk installasjon. En uke før premieredagen dukket det opp 2 rustne containere på Aker Brygge med streetart portretter av de ulike karakterene med inspirasjon fra det tildelte elementet, som senere ble dekorert med geriljaplakater med teksten "SE MOT HIMMELEN 24:00 26.MAI" og en QR kode til Netflix Nordics Youtube kanal. Alt bygget opp det til mystiske stuntet. Vi fokuserte på # og organisk deling integrert med den digitale kampanjen. 

26.05 23.45 startet lyshowet fra en lekter ved Hovedøya med en 12 meter høy skjerm og 2 DJer fra DJ kollektivet KOSO som spilte musikk fra den nye sesongen, et stort lys show og en haug av pyroeffekter. De som så showet fra Oslos brygger kunne nyte lysshowet, eller koble seg på streamen og høre musikken som fulgte med lysene. De digitale tilskuerne fikk med seg stuntet og musikken i sin helhet, med små klipp fra den kommende sesongen. 

Lanseringen av Ragnarok 2 fikk god nasjonal og internasjonal oppmerksomhet og engasjement. NRK dekket hovedstuntet på NRK Kveldsnytt.

Annen relevant informasjon

Kommentarer fra seere: Quinn Fournier This love show was unreal 🤙🏻 Love the female DJs they crushed it. Such a hype show. We need more live shows like this! Emma Nethery What a beautiful place, fit for this beautiful show. <3 Minya2009 AWESOME !!!!! I Love the show and the Music is fenomenal ♥ Can't wait to see season 3 the spider-viking show I really liked it! The music was great, the event wasn't too short nor too long. It was perfect in every way

Relevante nettsider

Tilbake