sponsor og event foreningnen logo
Tilbake
Årets B2C event

Åpningen av nye MUNCH

Munchmuseet

Prosjektperiode

Prosjekt start: 18 okt 21
Prosjekt slutt: 24 okt 21

Deles med

Gyro

Kontaktinformasjon

Beskriv resultat og effekt, kvalitativt og kvantitativt

Kjennskap:
Kjennskap målt 4 uker etter åpning var på 97% samt hele 70% som sier at de vil besøke nye MUNCH. 

Besøk:
Invitasjoner til gikk ut til hele Oslo i et koordinert kampanje der alle 17 000 billetter ble revet bort på under 1t. Til sammen deltok nærmere 25 000 gjester deltok i åpningsuken, og 100 000 besøkte museet de første 3 ukene (til sammenligning var besøk til Tøyen på 200 000 årlig). 

Presse:
Rundt åpningen var  gode omtaler og feiring av det nye museet. Spesielt ble dette lagt merke til i de internasjonale mediene, med utelukkende stor begeistring. Vi hadde mer enn 100 tilreisende fra internasjonal presse til åpningen, og med pressedekning i alle de viktigste medier internasjonalt som Wall Street Journal, The Guardian, The Arts Newspaper, The Independent, El Pais, Le Monde, TIMES m.fl. I tillegg til omtrent 200 som fulgte livesendt pressevisning.
Vi led fremdeles under Covid-restriksjoner som førte til at flere medier ikke kunne reise hvor det ble gjennomført pressemøter digitalt. Total presseomtale ble 5000 oppslag nasjonalt og internasjonalt knyttet til åpningen av nye MUNCH.

Åpningsseremonien ble sendt direkte på NRK P2 (3 timers sending) og NRK TV (1 times sending.)

Åpningen av det nye museet ble en formidabel suksess med et bredt spekter av ekspertiser og dyktige medarbeidere som «ga alt» for at alle som deltok både fysisk og digitalt skulle få en opplevelse for livet. 

Begrunn valg av sponsor, sponsorobjekt, event og/eller prosjekt/kandidat

Åpningen av MUNCH ble i stor grad planlagt og gjennomført med egne ressurser samtidig hadde vi et godt samarbeid med Gyro på utendørsarrangement og pressemøte. 

Beskriv hoved- og delmålsetting for sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

Formål med åpningsfesten var å skape begeistring, interesse og kjennskap til at nye MUNCH var åpnet. Særlig viktig var Oslos befolkning da Oslo kommune er eiere, men også nasjonalt og internasjonalt var viktig for rekkevidde. Åpningen skulle også gi et frampek til hva som kan forventes av opplevelser og innhold i nytt museum. 

Beskriv sponsoratet/eventet/prosjektet/kandidaten

Åpningen av MUNCH foregikk gjennom en ukestartet 18.okt med 100 barn som deltok, Deretter 5000 medlemmer, 300 medier samt en mindre gruppe med sponsorer. 

Den offisielle åpningen ble en feiring for hele Oslo som startet fredag 22. oktober kl. 17:00 og fortsatte frem til søndag kl.18:00. Fredagen samlet ca. 3 500 personer seg utenfor museets for å oppleve og delta i åpningsseremonien. Kongeparet sto for den offisielle åpning ved å erklære museet for åpent og klippe snor sammen. Kronprinsparet, Byrådslederen, Ordføreren, Byrådet for kultur samt Statsministeren, Kulturministeren og Utenriksministeren også til stede sammen med mange andre. Komponisten Koka Nikoladze fremførte et lydverk, spesieltkomponert for anledningen. 
Åpningen foregikk både utendørs og innendørs der programmet var allsidig og med et frampek til opplevelser som kan forventes i nye MUNCH: Operakoret, Maiko, Musti, Bendik Baksaas og Fredrik Høyer, Tøyen Holdning, Karin Krog,  Camille Norment og HORDE.

Med den unike Munch-samlingen på nærmere 27 000 kunstverk etter Edvard Munch ble det besluttet å fylle hele det nye museets utstillingsrom med verk fra samlingen, dog med ett unntak. Den engelske kunstneren Tracy Emin ble invitert inn i åpningsprogrammet for å vise at det nye museet også vil ta en sentral posisjon innen samtidskunsten. Museet åpnet med syv ulike utstillinger, hvorav tre temporære. 


 




Annen relevant informasjon

Link til åpningsfilm: https://www.dropbox.com/s/obrulnpmelfiyhv/%5B16-9%5DFINALMunch-%C3%A5pning%2859sek%29.mp4?dl=0 Link til foto (over 10 mb): https://www.dropbox.com/scl/fo/rm0txgyc0wzucm8l2erqc/h?dl=0&rlkey=ndtv6mxluv6zfjgq7qicmzbj7

Relevante nettsider

Tilbake